Just-a-Fact

Een cookie van eigen deeg?!

Cookies, ze bestaan al langer dan de auteur van dit verhaal (1994). En terwijl ze al een tijdje aanwezig zijn en je geen website meer kan bezoeken zonder ermee geconfronteerd te worden (behalve hier @Just-A-Fact, vooralsnog), hebben we meestal geen idee waarmee we allemaal akkoord gaan. Ten minste, ik niet. Tot voor kort.

Want wat is dat nou eigenlijk, zo’n cookie? Waarom zijn ze er? En hebben we er eigenlijk zelf ook wat aan?

Wat is een cookie?

Een cookie is een bestandje waarin informatie wordt opgeslagen over de bezoeker van de website. Stel, je bezoekt een website en geeft aan dat je graag de Nederlandse versie wilt bekijken. Dan slaat de website die informatie op in een document op jouw computer. De volgende keer als je dan diezelfde website bezoekt, kan de website de eerder opgeslagen cookie lezen. Zo onthoudt de website welke taal uw voorkeur heeft en hoef je de taal niet opnieuw te selecteren. Handig toch!?

Welke smaken cookies?

Vaak als je een website opent, wordt er gevraagd of je alle cookies accepteert. Het meervoud hierbij geeft al aan dat er verschillende soorten cookies zijn. Laten we naar een willekeurig gekozen website kijken, bijvoorbeeld van de modeketen H&M. Zij geven aan dat de privacy van de klant belangrijk is en dat je er daarom voor kunt kiezen om bepaalde cookies niet te accepteren (het is sowieso niet toegestaan om de toegang tot de website volledig tegen te gaan). Echter waarschuwen ze wel dat het blokkeren van bepaalde soorten cookies van invloed kan zijn op de manier waarop we onze diensten aan jou kunnen leveren en verbeteren.

De H&M heeft vier soorten cookies:

  • Strikt noodzakelijke cookies. Deze zijn altijd actief en kan je niet uitschakelen, want anders werkt de website niet. Een voorbeeld hiervan is het inloggen in de website. Ze slaan geen persoonlijke informatie op en zijn daarom niet in strijd met de privacywet. 
  • Prestatie cookies. Met deze cookies verzamelen ze data, om de prestatie van de website te verbeteren. Ze kijken zo bijvoorbeeld welke pagina’s het minst populair zijn en hoe bezoekers zich door de website bewegen. De informatie wordt op een grote hoop gegooid en is daardoor ook anoniem.
  • Functionele cookies. Het geeft de mogelijkheid om extra functies en persoonlijke instellingen aan te bieden. Ook door externe aanbieders.
  • Marketing cookies. Cookies om volgens de H&M “relevante content te bieden bij de interesses die bij je passen”. Via deze cookies wordt er een profiel van je interesses gevormd gebaseerd op je gedrag op de website in combinatie met persoonlijke informatie. Om ervoor te zorgen dat de relevante content ook op externe sites zichtbaar wordt, wordt je informatie gedeeld met derden zoals advertentie platforms en sociale netwerken.

Cookies accepteren?

Nu je dit weet, is het handig om jezelf af te vragen of het wel zo slim is om alle cookies te accepteren. Als je de ingrediënten en het recept van alle soorten cookies weet, kies je dan alleen voor de gezondste? De website-eigenaar heeft die cookies niet voor niks: ze hebben er wat aan als jij ermee akkoord gaat. Daarom maken ze het zo onaantrekkelijk mogelijk om iets anders te kiezen, gretig gebruikmakend van het ongeduld van de mens. Want wie heeft er nou zin om extra handelingen uit te voeren en lange niet-interessante teksten te lezen? Liever zo snel mogelijk een aantal kledingstukken in je winkelmandje. Het mandje dat gevuld blijft door de hulp van (strikt noodzakelijke en functionele) cookies. Want die cookies, die onthouden alles. Tenminste, zolang jij ermee toestemt.

geschreven door Frederique